دنیای ماورا | اجنه و داستانهای ارواح

۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

در ارزیابی ، گزینش در نتیجه خرید یک محصول همیشه اعتماد به یک برند ویِژگزینشه از تاثیر به سزایی برخوردار بوده است. این مسئله در عرصه ی اتومبیل های اداری نیز بی صحت نبوده و سبب شده در هر بخش اعم از پرینتر، اسکنر، فتوکپی و... برند یا برندهای معین ی از توجه و اعتماد بیشتری بین کاربر ان برخوردار باشند.

نمایندگی شارپ

نمایندگی شارپ,نمایندگی شارپ در ایران,نمایندگی sharp


دستگاه های فتوکپی «شارپ» از آن دسته کالاها هستند که امتحان خود را به خوب ی پس داده اکثر فرد ان با آن آشنایی دارند. از عبارت ایکس 180 که با ابعاد 591x550x495 میلیمتر و وزن 27.8 کیلوگرم، دستگاهی سه کاره بود از کاغذهایی تا سایز A3 پشتیبانی می نماید. این دستگاه پرقدرت از دو کاست با ظرفیت 250 برگ و یک کشو در کنار بدنه ی آن با ظرفیت 100 برگ جهت تغذیه کاغذ مصرف می نماید . حافظه ی به کار رفته تا 64 مگابایت ظرفیت داشته خروجی آن با کیفیت 600x600 dpi همراه است. بعد از روشن شدن دستگاه AR-X180 حدود 25 ثانیه لازم بوده تا گرم آماده ی مصرف گردد. این فتوکپی سنگین از سرعت 18 برگ در دقیقه برخوردار بوده و جهت تولید و ساخت ی کپی به طور اتوماتیک از قطعه کاغذکش بهره می گیرد.

شارپ X180 در بخش پرینت عملکردی مساوی با بخش کپی داشته و جهت رابطه با رایانه از پورت USB 2.0 مصرف می نماید . در بخش اسکن هم با کیفیت 600x600 dpi مواجهیم. درمورد مواد مصرفی هم می توان به تونر MX-235XT با کارکرد 19,000 برگ دولوپر MX-235XV با کارکرد 50,000 برگ اشاره نمود.

معین ات دستگاه

نوع رومیزی سیاه سفید
زمان گرم شدن دستگاه 25 ثانیه
زمان تولید و ساخت اولین کپی 7.2 ثانیه
حافظه استاندارد: 46 گیگابایت
توان مصرفی 1200 وات
اندازه دستگاه 495*550*591 میلیمتر
وزن دستگاه 28.6 کیلوگرم
تجهیزات اختکمک قابلیت افزودن کاست 250 برگی
معین ات کپی
سایز کپی A3
دقت کپی 600*600 dpi
سرعت کپی سیاه و سفید: 18 برگ A4 در دقیقه
زمان تولید و ساخت اولین کپی 7.2 ثانیه
تعداد کپی متوالی 999 برگ
چاپ دورو ندارد
قابلیت اتصال به شبکه ندارد
بزرگ نمایی / کوچک نمایی 25 % - 400%
معین ات چاپگر
قابلیت پرینت استاندارد
سرعت چاپ سیاه و سفید: 12 برگ A4 در دقیقه
وضوح چاپ 600*600 dpi
رابط ورودی USB 2.0
سیـستم علت Windows 7
Windows Vista
Windows XP
Windows 2000
معین ات اسکنر
قابلیت اسکن استاندارد
دقت اسکن 600*600 dpi
سایز اسکن A3
سرعت اسکن 18 برگ A4 در دقیقه
ظرفیت ورودی کاغذ
استاندارد کاست: 250 برگی + سینی: 100 برگی
اختکمک کاست: 250 برگی + سینی: 100 برگی + تغذیه کننده ی اتوماتیک

  • محمد هادی نژاد
  • ۰
  • ۰



آموزش اف ال استودیو

قانون یکی از قدیمی ترین سازهای ایرانی است که توانایی بیان گوشه‌های موسیقی ایرانی را دارد ولی متاسفانه مدت مدیدی است که در سرزمین ما ناشناخته مانده، در حالی که در کشورهای همجوار سالهاست که ازاین ساز مصرف شده‌است.

نسبتا از نیم قرن پیش تا کنون، موزیک دانان ایرانی به اجرای این ساز روی آورده‌اند، ولی با وجود اینکه زمینه کار اینان بر نغمه‌های موسیقی ایرانی مبتنی بوده‌است، به تقلید ناآگاهانه از روش و سبک نوازندگی موسیقی عربی، این پندار غلط به وجود آمده که ساز قانون عربی است آن را بایستی به روش عربی نواخت، حال آنکه این سبک در قانون نوازی، طرفدار به موزیک ایرانی را فرسنگها از معرفت اصول و ظرایف این ساز که کاملا با موسیقی ایرانی منطبق است، دور می‌سازد. از آنجا که نوازندگی بر روی هر ساز و بیرون کشیدن «نغمه»‌های گوناگون از آن، قدیم از توانایی مهارت نوازنده، بستگی به امکانات و موانعی دارد که در خود ساز و ساختمان آن گذاشته شده‌است، اینک باید اندیشید در ساز قانون که قرنها خارج سرزمین ایران، در کشورهای عربی زبان، ترک زبان ارمنی زبان، بیرون از مسیر آهنگ ایرانی به رشد و تکامل ادامه داده «بیانی» غیر ایرانی یافته‌است، آیا می‌توان آن را به سازی با بیان موسیقی ایرانی با امکاناتی مخصوص اصول ظرایف این موسیقی ، با همان پرده بندیهای ویژه آن تبدیل نمود ؟این تبدیل اما غیر ممکن نیست، هر چند که موسیقی دانان، به مفهوم آن گروه از نوازندگان پنجاه ساله اخیر، که به معرفی این ساز و اجرای آن دست یازیده‌اند، متاسفانه به فکر این تبدیل نبوده و قانون را کماکان به همان روش عربی اجرا کرده ‌اند جای بسی تاسف است که بعضی از نوازندگان پیش گفته، حتی همان شیوه اجرایی را در تعلیم به شاگردان خویش به کار گرفته‌اند، در نتیجه اصالت راستین نخستین آن به مرور از بین رفته ولحنی غیر ایرانی از اجرای ساز قانون انتظار می‌رود. حال آنکه می‌توان با حس مسئولیتی لازم شیوه نوازندگی این ساز را بر پایه نیاز موسیقی ایرانی منطبق کرد و بر این زمینه به آموزش فراگیری این ساز پرداخت و شیوه‌های متداول در کشورهای همسایه را به کلی فراموش کرد. قانونهای فعلی موجود در ایران که بر طبـق پرده بندیهای ویِژگزینشه خود از کشورهای دیگر به سرزمین ما وارد شده و یا از روی همان الگوها در ایران تهیه و تولید شده‌اند، هیچیک جوابگوی موزیک ایرانی نیستند. این توضیح ات، از یک سو ظرایف موسیقی ما را به آسانی در اختیار نوازندگان و نو آموزان می‌گذارد تا به کمک آنها بتوانند قانونهای موجود را که خارج از پرده بندی ایرانی است، از راه کوک تغییرات جزئی، با پرده بندی این مجموعه تطبیق دهند و از طرف دیگر خود پیشنهاد ی تمام جانبه‌است جهت سازندگان ساز قانون که از این پس، این نکات را در نظر داشته باشند، همچنین یادآوری این نکته نیز ضروری می‌نماید که با پرده بندی توصیه شده امکاناتی که این ساز می‌تواند در اختیار نوازنده بگذارد، نه تنها می‌توان هر قطعه موسیقی ایرانی را در تمام مقامها دستگاهها به اجرا در آورد، بلکه توان اجرای اکثرا حتمـا ت نوشته شده برای سازهای دیگر اعم از ایرانی یا غربی را نیز خواهیم داشت.
درباره مفهوم کلمه «قانون» مفهوم «قانون» (و در زبانهای اروپائی :kanon-kanun-kanon)، و مفاهیم ی گوناگون دارد که در پایین به با اهمیت ترین آنها اشاره می‌شود:
canon (قانون) و قاعده‌ای که، به ویژه بر حسب احکام شرعی کلیسای مسیحیت و منابع انجیلی وضع شده باشد.
canon آثار نبوغ آمیز و برجسته یک خلاق هنری
کانن شکلی از یک قطعه موسیقی ، تولید و ساخته شده تحت قواعد پیچیده‌ای که یک بخش ملودی بتواند بعد از پاسی از زمان، به فاصله همصدا، اکتاو، یا فاصله‌های جز آن، بوسیله بخش‌های دیگر تقلید شود.
در موسیقی یونان قدیم، kanon نام مونوکورد است و اینک برای نشان دادن «قانون»‌های فیزیک صوت در تست گاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
یک «پسالتری» (psaltery) نوعی ساز که توسط اروپاییها از شرق گرفته شده مشتق از کلمه «قانون» (qanun) عربی است. این کلمه و نه الزاما ساز از ریشه kanon یونانی آمده‌است. در حجاری ستونهای کلیسای کامل سانتیاگو، می‌توان ساز canon,mezzo canon قانون متوسط را دید .
(qanun) Kanun نام عربی جهت سازی شبیه به پسالتری به شکل ذوزنقه با تعداد خیلی ی سیم است (۶۴ سیم در قرن ۱۴). این کلمه در یونان گذشته (به این شکل Kanon) به معنای مونو کورد به کار می‌رفته آن دستگاهی است که در تست گاه صوت شناسی مورد مصرف قرار می‌گرفته‌است. نام قانون در اوایل قرن دهم میلادی در کتاب شبهای عرب آمده‌است.م این ساز بعداً به اروپا برده شد (احتمـا لاً در قرن یازدهم).
تاریخچه ساز قانون مخترع آن
عده‌ای معتقد هستند که مخترع این ساز فارابی است و گاهی دیگر می‌گویند منشاء آن خراسان بوده و در قرن سیزدهم (میلادی) در موصل پیدا شده، هر چند هیچیک از این نظردهندگان دلیل بر ادعای خود ندارند. واقعیت این است که در فرهنگ کلاسیک شرق، ردی از سازهای خانوادة سیتار پیدا نشده و سرمنشاء قانون نیز، مانند سرچشـم ة بسیاری از سازهای دیگر، تاریک مانده‌است. آنچه بیشتر محتمل می‌رسد اینکه قانون از سرزمینهای شرق نزدیک، , به اروپا رسیده و در کشورهای اروپایی با مکانیزه کردن آن، بزرگ‌ترین ساز کلاویه‌دار سیمی را ساخته پرداخته‌اند…
قانون را می بایست سازی از اوایل اسلام دانست. نام ساز از واژة یونانی Kanon گرفته شده، که در آن زبان به مفهومم «قانون، قاعده» مصطلح است. ترک‌ها، زمانی چند این ساز را فراموش کرده بودند، اما از زمان محمود دوم (۱۸۹۹-۱۸۰۸)، عمر افندی، آن را از شام به ترکیه آورد سریع بین مردم رواج یافت.
سیمون ژارژی می‌نویسد:کلمة «قانون» از نظر لغوی در زبان عربی، به معنای «قاعده» است ولی از نظر موسیقی ، نام سازی است متعلق به خانوادة قدیمی سیتار (Cythare)، که در قرون وسطا تحت عنوان Canon یا miocanon به اروپا آورده شد، این ساز دارای یک جعبة چوبی به شکل ذوزنقه‌است که به وسیلة دو انگشت سبابه دو مضراب (که بین حلقه‌ای که به انگشت کرده ‌اند خود انگشت قرار می‌گیرند) نواخته می‌شود.
برای نواختن ساز، آن را بایستی روی زانوها، یا روی میز قرار داد.سیمهای ساز، به تعداد ۷۲=۳×۲۴، به فواصل دیاتونیک کوک می‌شوند، جهت تامین تغییرهای کوچک کافی است جهت «کلید»های کوچکی را که برای هر صدا بعد از گوشی کوک تعبیه شده، تغییر دهیم. قانون به مثابة همراهی کنندة آواز کمتر به کار می‌رود، ولی در مجموعه با ارکستر، به همان خوب ی عود صدا دهندگی دارد.فارابی این ساز را هزار سال پیش، به صورت ۴۵ سیمی اختراع و در کتاب خود «الموزیک الکبیر» بیان کرده ‌است. صفی الدین آن را «نزهه» نامیده‌است. امروزه در همه آفریقا و آسیا، ساز قانون از زدة سازهای سنتی و هنری اعراب به شمار می‌رود. قانون اکثرا ً بوسیله مردان (و استثنائاً به وسیلة زنان) اجرا می‌شود. تکنواز (سولیست) قانون، هر گاه با ارکستر همراهی می‌شود، در ردیف اول نوازندگان می‌نیشند و چنانچه در نقش همراهی با تکسرا اجرا نماید ، روبروی او قرار می‌گیرد که در این حالت نقش رهبر تکسرا را ایفا می‌کند.
قانون سازان مصری را می‌توان از صدها سال پیش، یکی از با کیفیت ترین سازندگان آن معرفی کرد.از لحاظ دسته بندی سازها قانون جزء سازهای زهی مترابی از آلات (ذرات الاوتار مطلق است تعداد سیمهای آن در مجموع ، از ۶۳ تا ۸۴ متغیر، م قانون معمول در ترکیه دارای ۷۲ سیم است. سیمها از رودة گوسفند یا نوعی نایلون ساخـته شده، که به دور گوشیهایی که وضع ستونی دارند، پیچیده می‌شوند.م وسیلة نواختن، مضرابی است که بوسیله انگشتانه به انگشت سبابه می‌کنند. هر سه سیم قانون هم صدا کوک شده و یک صوت از آنها بر می‌آید، به همین دلیل از قانون ۷۲ سیمی، فقط می‌توان ۲۴ صوت به دست آورد. قانون مصری ۷۸ سیمی ۲۶ صوتی است.
سطح فوقانی قانون متشکل از پوششی چوبی، به شکل ذوزنقه‌است که سمنت راست نوازنده، قسمت ی کم بیش باریک آزاد است که به پنج خانة چهار گوش (طی ارتفاع ساز) تقسیم شده، روی آن پوست می‌کشند. ضلع سمت راست (به طول تقریبی ۴۰ سانتیمتر) قائم به هر دو مبلغ موازی پیش گفته‌است ضلع سمت چپ اضلاع موازی را به طور مورب قطع می‌کند. گاه چهار تکة جداگانه یا تکه، روی پوست خرک نصب می‌شود که به پنج پایه در زیر پوست تکیه می‌کند. در طرف چپ نوازنده ۲۶ گوشی سه تایی به طور عمودی، ۱۵۶ کلید تغییر دهندة کوچک مسی، یا از فلزی دیگر، قرار دارند به این ترتیب، بر روی هر سه سیم نیز صدا، ۱۶ کلید، در مکانی که سیمها به گوشیها می‌رسند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این کلیدها ولوم ساز در هر سه سیم جداگانه، اندکی به دلخواه زیر بم می‌شود، ولی تنظیم کوک به وسیلة گوشیها صورت می‌گیرد. هر گاه نوازنده بخواهد در مقامی دیگر بنوازد، با دست چپ کلیدها را بالا یا پایین می‌برد و در همین حال با دست راست روی سیمها می‌نوازد.
نوازندة قانون در حالیکه روی صندلی نشسته‌است، ساز را در زمان نوازندگی روی زانوی خود می‌گذارد (تا ۵۰ سال پیش، ساز زیاد پایین‌تر از بدن نوازنده قرار می‌گرفت).
نوازنده دو دست خود را به فاصلة اکتاوروی ساز می‌گذارد دست چپ اندکی دیرتر از دست راست به سیم زخمه می‌زند، در این حالت صوتی دو صدایی، و همنام به فاصلة اکتاو از ساز شنیده می‌شود.
اجزای تشکیل دهندة ساز قانون
جعبة ذوزنقه شکل تولید و ساخته شده از چوب
پرده گردان: کلیدهای کوچک متحرک که در سمت چپ ساز بعد از شیطانک نصب شده باعث تغییر صدا می‌شود.
شیطانک
مکان گرة سیمها
سیمها (هر سه سیم با یکدیگر همصدا کوک می‌شوند).
گوشی
خرک
پایة خرک
شبکه‌های صوتی
صفحة رو
صفحة زیر
ضلع کوچک
ضلع بزرگ
پوست
حلقه‌های مضراب
مضراب
کلید کوک
طریقه نشستن
برای نواختن قانون، آن را روی میزی که تا اندازه‌ای به طرف نوازنه شیب داشته با وضع نشستن متناسب باشد قرار داده، نوازنده مقابل آن می‌نشیند به طوری که قاعدة بلند جعبه (که سیمهای ضخیم دارد) در پایین نزدیک به نوازنده قرار گیرد. میز از صندلی نوازنده کمی بلندتر (و خوب است زیر آن خالی) باشد، به طوری که در حالت نوازندگی اعضاء بدن به شکل زیر قرار گیرد:
ساعد با بازو یک زاویة قائمه تشکیل دهد.
پشت، کاملاً صاف باشد و به طرف جلو خم نشود.
آرنجها بیرون از بدن قرار نگیرد.
دستها روی سیمها تکیه نکند.
هر دو دست از شانه‌ها در حالت نواختن آزاد باشد. (به دست فشاری وارد نشود) گاه احتمال دارد بنا به ضرورت مجبور به قرار دادن قانون بر روی پا باشیم. در این شرایط پا را بر روی پای دیگر انداخته و ساز را روی پا قرار می‌دهیم. حتی می‌توان روی زمین (به اصطلاح عامیانه چهار زانو) نشست و ساز را روی پاها قرار داد.
وسیله نواختن
جمله است از دو حلقة فلزی که از جنس نقره، ورشو، برنج و… که به طور پهن و مدور (به اندازة بند دوم انگشت نشانه) تولید و ساخته شده باشد. مضرابهایی که درون حلقه قرار می‌گیرد از شاخ گاو، گوزن، بز کوهی و… ساخـته شده‌است. حلقه‌ها را در انگشت نشانه (بند دوم) قرار داده و مضراب را به طرف داخـل دست، بین حلقه انگشت جای می‌دهیم. اندازة مضراب تهیه و تولید شده باید از نوک انگشت نشانه کمی بلندتر باشد از زیر بند دوم انگشت، پایین‌تر نیاید.
طریقه مضراب زدن: ابتدا روی یکی از سیمها به وسیلة دست راست یا چپ ضربه‌ای بزنید (موقع مضراب زدن انگشتهای نشانه بایستی از بند انتها خم شود) به طوری که وقتی مضراب سیم را لمس کرد صدایی که از آن برمی‌خیزد صاف شفاف باشد این در صورتی میسر است که هر سه سیم هم صدا در لحظه و هم زمان به صدا درآیند.
برای انتقال نیرو به مضراب در یادگیری مراحل اولیه، و مضراب زدن با دست راست چپ می بایست انگشتی که مضراب در آن جای دارد انگشت شست را لمس نماید . این علم جهت قوی شدن انگشت و مضراب اثر گذار است، که باید آن را در آزمایش های اولیه اموخت. در آزمایش های مربوط به مراحل بالاتر که اجرای ساز رفته رفته سریع‌تر شده حالتهای گوناگون به آن داده می‌شود، دیگر نیازی به ارتباط انگشت نشانه با شست نیست. در زمان ضمراب زدن انگشت شست زیر انگشت نشانه قرار می‌گیرد.بقیه انگشتان (سه انگشت دیگر) نه بایستی جمع نه باز باشد (به حالت برداشتن مدادی که به طور افقی در جایی قرار دارد).
طریقه اجرا
جهت نواختن ساز قانون اکثرا ً دو طریقه به فرد ده می‌شود:

۱- دستها در طرفین: اجرای ساز، دست راست به موازات پوست قانون (در بخش ی که پوست به چوب می‌چسبد) و دست چپ در سمت چپ ساز به موازات پرده گردانها به طور مایل حرکت نماید . به این ترتیب دستها در طرفین ساز قرار می‌گیرند.
وسعت ساز قانون در کشورهای مختلف
ساز قانون در کشورهای مختلف (مانند مصر، ترکیه، ارمنستان و شوروی، ایران و…) به اندازه‌ها و با وسعت‌های مفرق ساخـته شده‌است و بدین جهت تعیین وسعت واحد جهت ساز قانون مقدور نیست.
قانونهای (مصری) ۲۶ صدایی
قانونهای (ترکیه) ۲۴ ۲۵ صدایی
قانونهای (ارمنی) ۲۲ صدایی
قانونهای (ایرانی) طبق پیشنهاد نگارنده ۲۷ صدایی
نام تعدادی از نوازندگان این ساز
متاسفانه این ساز طی سالهای دراز به دست باد سپرده شد، ولی می‌توان از نوازندگانی چون رحیم قانونی، جلال قانونی، مهدی مفتاح، سیمین آقارضی، ملیحه سعیدی پریچهر خواجه نام برد. گفته‌ها شنیده‌هایی دربارة ساز قانون چنین می‌نویسد: «و آن سازی است که کاسه سطح آن مثلث بوده (عکس ۱) بر آن اکثر مباشران مفتول بندند و هر سه وتر را بر موزیک سازند و طریقة اصطخاب آن و مجموع مطلقات چنان است که نغمات ملائمه ذی الکلی را به هشت نغمه تقسیم کنند هر دایره مناسب با نغمات و ابعاد آن دایره …»
هنری جورج فارمر چنین می‌نویسد: شکل پستالتریوم چهار گوش (تصویر ۲) در همان کتاب خطی کشیده شده که شکل سازها در آن آمده‌است ساز «نزهه» دوبار بزرگ‌تر از سازی است که ذوزنقه شکل بوده و به نام «قانون» خوانده می‌شود. در حالی که ساز دومی قانون به فارابی نسبت داده شده، ساز اولی «نزهه» را باید از ابداعات صفی الدین عبدالمومن دانست.
عکس ۳ پسالتریوم است. فارمر می‌گوید که این ساز را در سوریه «قانون» در مصر «سنطیر» (Santir) می‌نامند از این رهگذر آنها را از معین می‌سازد.هر گاه ساز ذوزنقه یا نزدیک به این شکل باشد، آن را سنطیر و اگر مستطی باشد، قانون می‌نامند. این ادعا اما با آنچه در زبان امروزی عربی و فارسی مشهود است در تناقض قرار می‌گیرد. فارمر به انتقاد می‌گوید که گاهی سازندگان ساز، آن را از «نقره طلا» می‌سازند و توصیه می‌کند که جعبه، به خاطر طنین آن، خوب است از چوب تهیه و تولید شود. با آنکه رهکرده ای بالا مبنی بر این است که هر دو گونة پسالتریوم، در نواختن در سطح افقی قرار داده می‌شود، (عکس ۳) جهت سیمها را عمودی نشان می‌دهد، که دست چپ نوازنده ساز را عمودی نگهداشته با انگشتان دست راست بر سیمها زخمه می‌زند.
پسالتریوم چهار گوش «نزهه) بنظر مولف کنزالتحف «بعد از چنگ، هیچ سازی شیرین‌تر از نزهه نیست.» وسیلة تقویت ارتعاشی آن به شکل چهار گوش دراز است. (تصویر ۴) مخترع آن را می‌توان صفی الدین عبدالمومن (فوت ۱۲۹۴ م-۶۷۳ه) نوازندة دربار آخرین خلیفة بغداد دانست. در ساختن آن از رودة گوسفند (زه) چوب سر و مصرف شده روی دور ردیف خرک، ۸۱ سیم کشیده می‌شوند که از هر سه سیم صدا تولید می‌شده‌است و وسعت صوت ساز پس ۲۷ صورت بوده و پسالتریوم ذوزنقه‌ای یا شبه ذوزنقه‌ای (قانون) طبق اطلاعات کنزالحف نصف مستطیل آن بوده‌است که ۶۴ سیم داشته‌است واین ساز در سری زیر، هر سه سیم یکصدا راحاصل می‌کرده . و در بخش میانی (بخش وسط ساز) سیمها دوتایی و در سری بم (پایین) تک سیمی بوده‌است. از آنجا که ساز، ذوزنقه‌ای شکل بوده (تصویر ۵) طبعاً سیمها در طول خود اختلاف داشته‌اند همان گونه ی که دبراه نزهه ذکر شده سیمها به گوشیها محکم می‌شوند. (تصایور ۴و۵ از کنزالتحف گرفته شده) فارمر می‌نویسد قانون، (پسالتریوم، هاکبرت Hackbrett) استناد داده شده به فارابی است اما او چیزی ذکر نکرده ‌است. ابن حزم (Hazm) (فوت ۱۰۶۴) قانون را به عنوان رهبر سازها ذکر می‌کند.این ساز از ۶۴ سیم تشکیل شده که بیشتر سیمهای آن (هر سه سیم) یک صدا را حال می‌کند. این ساز بنام Canon از راه اسپانیا به تمام اروپا راه یافت.
قانون یکی از انواع یتار بوده، سازی است که ضلع سمت راست عمود بر دو قاعدة کوچک و بزرگ ضلع چپ آن مایل به این دو قاعده‌است. سیمهای قانون، در طول ساز در جهت افقی قرار دارند و هر چه از نوازندة ساز دورتر شوند، کوتاهتر می‌گردند. خرک، سمت راست ساز، روی پوست قار رداده شده وجود پوست زیر خرک ولوم ساز را رساتر و روشنتر می‌سازد، هر صوت در این ساز به وسیلة سه سیم به صدا در می‌آید.
یکی از سازهایی که در ارمنستان طی قرنهای متوالی به تکامل رسیده، قانون است.
پیش از میلاد مسیح، سازی در ارمنستان وجود داشته که صوتی شبیه چنگ از آن برمی‌آمده. ولی برخلاف آن فاقد دسته بوده‌است. این ساز به ارمنی «کنار» - (Kunar) نامیده می‌شده (در ارمنستان همة سازهای خانوادة قانون را «کنار» می‌نامند).
پاستوس بوازند، مورخ ارمنی متعلق به قرن پنجم می‌نویسد: «در ضیافتها از ارکسترهایی، مرکب از سازهای «تنبور»، «لیر»، «عود»، «چنگ»، «قانون» استفاده می‌کنند.»
هیسارلیان می‌نویسد: «نام این ساز از کلمة یونانی qanon گرفته شده. هر چند که یونان وطن قانون نبوده‌است». «گ. لوونیان»، در شروع قرن حاضر از سازهای قانون و کنار نام می‌برد و از آن دو، عکسهایی هم ارائه می‌دهد. به استناد نظر او، قانون مستطیل شکل بوده، سیمهای آن سه به سه همصدا کوک می‌شده در مجموع بیست یک صوت وسعت داشته‌است. ولی کنار با ضلع سمت چپ خود، نسبت به دو قاعده مایل بوده، مجموع سیمهای آن ۳۹ است که سه ته سه تا همصدا بوده‌ اند.در این نقشها بعضی نی و برخی چنگ و عده‌ای سازی به شکل قانون می‌نوازند. شباهت ساز نزهه با قانون خیلی خیلی است. مولف کنزالتحف اختراع نزهه را به صفی الدین ارموی نسبت می‌دهد و راجع به قانون می‌گوید قطر جعبة صوتی کمی بیش از یک گره بایستی باشد چوب آن را از تنة درخت مو انتخاب کنند. ضلع بلند جعبة ذوزنقه مانند قانون دو مساوی ضلع کوتاه یا قاعدة فوقانی آن است و با لمس کردن این سیمها او تار مطلقه به صدا در می‌آیند و آن را با انگشت یا مضراب می‌نوازند و در تشریح ساختمان نزهه می‌گوید که از ترکیب چنگ قانون درست شده، تنة ساز از چوب بید سرخ و شکل آن مربع کامل نبوده بلکه مربع مستطیل باشد. دو خرک روی صفحة ساز قرار دارد که ۸۱ تار بر آن طوری کشیده شده که هر سه تار آن با کوک می‌شوند. نام نزهه در «دره التاج» «نفایس الفنون» هم آمده‌است. کلمة قانون شاید از زبانی یونانی اقتباس شده باشد زیرا که اصل آن در زبان یونانی کانن است. در برهان قاطع نوشته شده‌است که قانون معرب کانون است و عربی نیست لیکن در عبی مستعمل است. سازی است تقریباً به شکل سنتور یا مضراب فلزی که مانند انگشتانه‌است به انگشت سبابه می‌کنند می‌نوازند. قانون از جعبة‌مجوف چوبی تهیه و تولید می‌شود که سطح قاعدة زیرین و زبرین آن ذوزنقه غیر منظم است. شکل واندازة آن در نواحی مختلف تفاوت می‌کند مانند قانون مصرفی، ترکیه و قانون بغدادی. اکثرا ً قانون مصری بزرگ قانون ترکی کوچک‌تر است. هر پارت از جعبة ساز نام خاصی دارد. برای خارج شدن ارتعاشات صوتی سه سوراخ که شکلهای مفرق از این نظر نامـه ای مختلف ی دارد، ایجاد می‌کنند. در سطح فوقانی ضلع قائم سمت راست خرک بر روی پوستی که جنس آن از پوست اهو یا ماهی است قرار دارد. در طرف ضلع مورب بر حسب بزرگی و کوچکی قانون از ۲۱ تا ۲۹ ردیف سه تایی مجموعاً ۶۳ تا ۸۱ گوی دارد. طرف دیگر که ضلع ان عمود بر قاعده می‌باشد ۶۳ تا ۸۱ سوراخ ریز کوچک تعبیه شده‌است. زه‌ها (اوتار) از روی دو ردیف خرک از طرف راست به چپ می‌گذرد

  • محمد هادی نژاد
  • ۰
  • ۰

انواع تحقیق



پایان نامه

تحقیق را به صورت هاى مختلفى تقسیم کرده و انواع گوناگونى را براى آن در نظر گرفته اند. با اهمیت زیاد ترین تقسیم بندى تحقیق , تقسیم آن به دو نوع بنیادى و کاربـردى است . تحقیق بنیادىبه منظور ارائه نظریه هاى جدید علمى و گسترش عـلوم در زمینه هاى مختلف صورت مى پذیرد. این نوع تحقیق با هدف پروراندن نـظـریـه هـاى عـلمى از طریق کشف اصول قواعد کلى صورت مى گیرد و به کـاربـرد ایـن یـافـتـه ها در صحنه عمل و واقعیت کمتر توجه مى شود. این نوع تـحـقـیقات اکثرا در موقعیت هاى آزمایشگاهى اکثرا بر روى حیوانات انجام مـى شـود. روان شـنـاسـان از جـمـلـه پژوهشگران ى هستند که به انجام این نوع تحقیقات بیشتر علاقمند می باشند .

تـحـقیقات کاربردى به منظور حل سریع موارد و مشکلات و اتخاذ تدابیر ضروری انـجام مى شود. این نوع تحقیق با استفاده ازیافته هاى تحقیقات بنیادى در صدد حل مشکلات گوناگون بر مى آید. به جمله دیگر, در تحقیق کاربردى , محقق یافته هاى تحقیق بنیادى را در صحنه عمل مى آزماید, بناجهت ن , تحقیق کاربردى بر خلاف تحقیق بنیادى که جنبه نظرى دارد, بیشتر به سمت پدیده هاى واقعى و مـسـایـل عـملى معطوف است در شرایط غیر آزمایشگاهى در رویارویى با واقعیات سیاسى آاجتماعى و... انجام مى شود.

بـرخـى دیگر از مالک نظران , در یک تقسیم بندى کلى , تحقیق را به دوگونه تـحـقـیق تکوینىو تحقیق گسترش اى (تکاملى) تقسیم کرده اند. از این دیدگاه , تحقیق تکوینى به تحقیقى اطلاق مى شود که در صدد یافتن علت تکوین ایجاد یک پدیده یا مساله تحقیق است , ولى تحقیق گسترش اى یا تکاملى , تحقیقى است که به دنبال فهم فرآیند مسیرى است که یک موضوع پدیده ازشروع تولد خود تا کنون طى کرده است . این نوع تحقیق بر آن است تا معلوم کند که , پدیده مورد نـظـر چـه مـسـیـرى را پـشـت سرگذاشته و برای چه چنین مسیرى را طى کرده است.

بـرخـى دیـگر عقیده دارند که تمام مطالعات تحقیقى به صورت یکى از اشکال سه گانه تحقیق تاریخى , تحقیقتوصیفى و تحقیق تجربى یا مجموعه اى از آن ها خـواهـد بـود. از ایـن دیـدگـاه , تحقیق تاریخى , آنچه را که وجود داشته است تـوصـیـف مـى کند, به جمله دیگر این نوع تحقیق حاوی بررسى , ثبت , تجزیه تـحـلیل تفسیر رویدادهاى قدیم است تا به یاری آن , محقق ضمن معرفت قدیم , به معرفت وضع موجود تا حدودى نیز به پیش بینى وضع آینده نایل شود.

تـحـقیق توصیفى نیز از این دیدگاه آنچه را که هست توصیف مى کند. این نوع تحقیق نیز حاوی توصیف , ثبت و تجزیه تحلیل شرایط موجود است . در این نوع تحقیق سعى مى شود تا ارتباطات میان عوامل (متغیرهاى) دست کارى نشده کشف شـود. درتـحـقیق تجربى نیز محقق در صدد معین کردن روابط موجود بین عوامل متغیرهاى مختلف است , با این فرق که درتحقیق تجربى امکان دست کـارى کنترل عوامل متغیرهاى دخیل در مورد تحقیق یا پدیده مورد نظر وجود دارد.

دانـشـمـندان و مالک نظران درسروش تحقیق , انواع زیادى از تحقیق را نام بـرده انـد کـه بررسى تمام آن ها ممکن نیست , دریک جمع بندى مى توان به سه نـوع اصلى تحقیق اشاره کرد. به جمله دیگر, تحقیق در علوم اجتماعى به طور عام و علوم سیاسى به طور ویِژگزینشه به یکى از اشکال زیر مى تواند وجود داشته باشد.

1) تحقیق اکتشافى

2) تحقیق توصیفى

3) تحقیق تبیینى


تحقیق اکتشافى: هـدف اصـلـى در تـحـقـیـق اکـتـشافى , معرفت وضعیتى است که درمورد آن آگـاهـى هـاى ضروری وجـود ندارد, به جمله دیگر, در این نوع تحقیق , محقق به دنبال دستیابى به اطلاعاتى است که با کمک آن ها مى تواند مورد تحقیق را به خـوبـى بـشـنـاسـد. بنابر این , بااین تعریف هر تحقیقى نیازمند انجام یک سرى مـطـالـعـات اکـتـشـافـى اسـت یـعـنـى تحقیق اکتشافى زمینه اى است براى انجام تحقیقات با اهمیت زیاد تر و وسیع تر.
بـرخـى از مالک نظران , تحقیق اکتشافى را تحقیق برآوردى نیز نامیده اند, به نـظـر آن هـا در این نوع تحقیق , هیچ فرضیه اى پیشنهاد نمى شود و مورد آزمون قـرار نمى گیرد بلکه هدف آن فقط به دست دادن برآوردى از یک مساءله ویِژگزینشه است . تحقیق اکتشافى را نمى توان تحقیق به معناى حقیقى آن دانست , بلکه در عـوض نوعى تحقیق است که باعث وسعت بخشیدن به دیدگاه ها و اندیشه هاى محقق مى شود. بـنـا بـراین , وظیفه تحقیق اکتشافى نه رسیدگى کردن به فرضیه هاى تحقیق است نه جمع آورى اطلاعات درمورد مساءله تحقیق , بلکه ایجاد زمینه مناسب بـراى درک بـهـتـر پـدیـده هاى مختلف مساءله خاصى است که محقق , فاقد اطـلاعـات کـافى درآن مورد است . تحقیق اکتشافى ممکن است به صورت هاى مـختلفى انجام شود مانند: خواندن متون نوشته هاى مختلف ,مصاحبه با افراد, مشورت با اساتید مالک نظران و...

تحقیق توصیفى: تحقیق توصیفى حاوی مجموعهروش هایى است که هدف از آن ها توصیف کردن پـدیـده یـا پـدیـده هاى مورد بررسى است . دراین نوع تحقیق , توصیف و معرفى پـدیده مورد نظر از طریق بر شمردن ویژگى ها, ابعاد حدود آن پدیده صورت مـى پـذیرد. دراین نوع از تحقیق , محقق ممکن است در صدد شناسایى عوامل و مـتغیرهاى دخیل در یک پدیده یا مورد ویِژگزینشه برآید ولى به بررسى روابط بین ایـن عـوامـل تشخیص نوع آن ها نمى پردازد. به جمله دیگر, هدف در تحقیق تـوصیفى , شناسایى وضع موجود است , نه قضاوت درباره آن یا بررسى نوع رواب ط موجود بین عوامل متغیرهاى مختلف .
بـنـابـراین , در یک تحقیق توصیفى , محقق الزاما در پى کشف و توضیح ارتباطات , همبستگى ها و نیز آزمودن فرضیه ها پیش بینى حوادث رویدادها نیست , بلکه توجه او بیشتر در جهت توصیف گزارش نویسى از موقعیت ها و وقایع بر طبـق اطـلاعاتى است که بیشتر جنبه وصفى دارد, اما باید دانست که مالک نظران در مـورد مفهوم دقیق تحقیق توصیفى اتفاق نظر ندارند وگاهى به تعریف این نـوع از تـحـقـیـق تـا آن اندازه وسعت مى دهند که حاوی تمام انواع تحقیق جز تحقیقات تاریخى تجربى ,مى شود. در اینجا منظور از تحقیق توصیفى عـبـارت اسـت از: تـوصـیـف عـیـنـى , واقـعى و منظم خصوصیات یک پدیده , یک موقعیت یا یک مساله .

تحقیق تبیینى: ایـن نوع تحقیق که به آن تحقیق علمى نیز گفته مى شود, در صدد پیدا کردن روابـط عـلـت معلولى بین متغیرهاى مختلف است .اما ناگفته نماند که در عـلوم سیاسى یا به طور کلى در علوم اجتماعى , بررسى ارتباطات على به گونه اى قـطعى بیان نیست ـ یعنى در علوم اجتماعى به طور مسامحه از روابط علت مـعـلـولـى سـخـن بـه مـیـان مـى آیـد ـ زیـرا درباره پدیده هاى اجتماعى سـیـاسـى نـمـى تـوان بـه رابطه على دست یافت بلکه این نوع روابط همیشه با درصـدى از احـتـمـال بیان مى شود. این امر از آنجا ناشى مى شودکه پدیده هاى سـیاسى و اجتماعى اکثرا تحت تاءثیر عوامل متغیرهاى زیادى قرار دارند که شـنـاسـایـى تمام آن ها از عهده یک محقق علوم اجتماعى خارج است ,به جمله دیـگـر, گـفته مى شود که (اصل چند متغیرى) بر پدیده هاى اجتماعى حاکم اسـت. تـعـریفى که از تحقیق ارائه شد در واقع فقط برازنده تحقیق تبیینى است , زیرا فقط دراین نوع از تحقیق است که مراحل کلى سه گانه سؤال , فرضیه آزمون وجود دارد. بناجهت ن , هدف اصلى یک پژوهشگر علوم سیاسى باید کسب توانایى براى انجام یک تحقیق از نوع تبیینى آن باشد .

  • محمد هادی نژاد
  • ۰
  • ۰



دانلود آهنگ

ترانه و شعر موزیک با من نموند شهاب رمضان

از یه عشقه کهنه خاطره دارم سرد و ماتو بی روح خیره به دیوارم
میشینم کنار فردی که دوسش ندارم
رفتو زنده بودن مثله عذابه رفتو باورم شد زندگی یه خوابه
حس میکنم امشب تمومه شهر زیر آبه
آخرین باره اینجوری عاشق میشم دل به هر کی میدم نمیمونه پیشم
مثه شمع روز به روز از عشقش آب میشم
تویه آیینه خودم رو نمیبینمو بعد اون دیگه به تمام بدبینمو
رفیق دارم بشکنم بغضه سنگینمو
با من نموند با من نموند تموم شد اون روزایه بهتر
با من نموند با من نموند تموم شد اون روزایه بهتر
با من نموند با من نموند تموم شد اون روزایه بهتر
با من نموند با من نموند تموم شد اون روزایه خوب
تکست موسیقی با من نموند شهاب رمضان
نقطه ضعفه من بود یه دله آسان فکر میکردم عشقه بینمون زیاده
کاشکی میدونستم یه عمره تکیه ام به باده
گریه کردم امشب که دلم واشه غیر ممکنه تو دلش کسی جاشه
بعد من محاله کسی رو رفیق داشته باشه
هر کاری کرد از رویه لجبازیه رفت با اونایی که واسشون بازیه
اگه بی من خوشه دله من راضیه
با من نموند با من نموند تموم شد اون روزایه خوب
با من نموند با من نموند تموم شد اون روزایه بهتر
با من نموند با من نموند تموم شد اون روزایه خوب
با من نموند با من نموند تموم شد اون روزایه بهتر
**

  • محمد هادی نژاد